ABOUT

CONTACT

SUBSCRIBE

ArtNEWS

StopREVIEWS

ARTICLES

EXHIBITIONS

 Βάσω Βούλγαρη

 "Η μετάλλαξη του μεταξιού"

 

 "δ" Art Gallery, Βόλος

 17/03/018 - 13/04/018

‘Oυρανός  από άνθη στον τοίχο του σπιτιού ταξιδεύει’ [1]

 

Και όμως, υπάρχουν ακόμη ιέρειες, πλάσματα μεταφυσικά που εξερευνούν τούτον τον φρενήρη κόσμο και δίνουν χρησμούς. Κορίτσια που αφουγκράζονται τα αρχέγονα ένστικτα και μεταφράζουν τους κοσμικούς ήχους.

 

Η Βάσω Βούλγαρη είναι μια από αυτές. Κρατάει ένα χειρωνακτικό ημερολόγιο όπου καταγράφει τις πορείες του κοσμικού σώματος, ανιχνεύει την πορεία του, που άλλοτε ‘χάνεται, δυναμώνει, αλλάζει μορφή, δομή, περιεχόμενο, πορεία εν τέλει η οποία γίνεται πιο σαφής, πιο συγκεκριμένη, μπερδεύεται, είναι φλύαρη, ασταθής, αποφασιστική, συγκεκριμένη’ [2]

 

Μου αποκαλύπτει πως κάθε μέρα σημείωνε γι’ αυτό το πολυδιάστατο που ζούμε, πως θα μπορούσε να συνδεθεί, αποκωδικοποιηθεί σε αυτό που βλέπουμε. Σε αυτό το χειρονομιακό ημερολόγιο η κάθε μέρα την οδηγούσε στην επόμενη μέρα, ο ήχος, το τρύπημα της βελόνας και το σούρσιμο της κλωστής έδινε το τέμπο, στις σκέψεις που καταγράφονται αχνά με μολύβι, βίαια με μελάνη.

Η δύναμη της Βάσως Βούλγαρη έγκειται στην ακαριαία και αποφασιστική μετατροπή των ιδεών σε πράξη, η ύλη παίρνει τη μορφή χρησμών, απαντήσεων, ερωτήσεων, συναισθηματικών ντοκουμέντων. Έχει δομήσει τα εργαλεία της καταγραφής της, με τον εξής τρόπο: Μολύβι – Σινική μελάνη – Νήμα. ‘Οι σκέψεις, οι αναστολές, οι συγκινήσεις, είναι γραφές με μολύβι, αχνές, αναποφάσιστες. Οι εντάσεις, οι αποφάσεις, το αυθόρμητο γέλιο, το αναπάντεχο κλάμα, οι ευκολίες αλλά και οι δυνατότητες, μοιάζουν να είναι γραφές με μελάνη, δυναμικές, αποφασιστικές, ευδιάκριτες. Το παρελθόν και το μέλλον είναι γραφές με μολύβι, το παρόν είναι με μελάνη. Το νήμα συνδέει συρράβει ακαριαία τις καταστάσεις, ένας σωματικός αυτοματισμός που δημιουργεί τους μεσημβρινούς όπως οι βελονιστές χωρίζουν για να ενώσουν το ανθρώπινο σώμα.’ [3]

 

Ετυμολογικά, η λέξη ‘κείμενο’(Τext) σημαίνει ‘ύφασμα’ και η λέξη ‘γραμμή’ (Linie) είναι ένα λινό νήμα, αναφέρει ο Vilem Flusser στο βιβλίο του ‘Η γραφή’. Οι τελετουργίες της B.Bούλγαρη δεν είναι εύκολα εμφανείς. Όπως αναφέρει και ο V.Flusser, ‘στον πόνο πρέπει να με καλέσετε’ που σημαίνει ότι στους καιρούς προ της γραφής, πρέπει να φωνάξουμε προς τον Θεό.[4]

Τα πολυδιπλωμένα περιεχόμενα της και η αποκρυπτογράφηση τους, είναι ένα κοπιαστικό διανοητικό εγχείρημα.

 

‘Τα γραπτά απευθύνονται σε αποκρυπτογραφητές’.[5]

‘Το κείμενο είναι διάλογοι.’[6]

 

Η Β. Βούλγαρη στο έργο της καταφέρνει να φέρει όλες αυτές τις δυνατότητες και προοπτικές, μένει σ’ εμάς να το διαβάσουμε με ανοιχτή καρδιά.

 

Μαρία Καραχρήστου

Αθήνα 2018

 

[1] Σελ. 154, Ραψωδία, Φοίβη Γιαννίση, εκδ. Gutenberg, Ιούνιος 2016

[2], [3] Επιλογή από σημειώσεις της Β. Βούλγαρη σε τετράδια-ημερολόγια 2015-2018.

[4] Σελ. 153, Η γραφή, Vilem Flusser, μτφ Γιώργος,  Η.Ιλιόπουλος, εκδ. Ποταμός, Αθήνα 2006.

[5] Σελ.133, Η γραφή, Vilem Flusser, μτφ Γιώργος,  Η.Ιλιόπουλος, εκδ. Ποταμός, Αθήνα 2006.

[6] Σελ.71, Η γραφή, Vilem Flusser, μτφ Γιώργος,  Η.Ιλιόπουλος, εκδ. Ποταμός, Αθήνα 2006.

Κείμενο

Μαρία Καραχρήστου