ABOUT

CONTACT

SUBSCRIBE

ArtNEWS

New Partner & Director for the Athens Biennale

Η νέα Εταίρος & Διευθύντρια της Μπιενάλε της Αθήνας

source:

ATHENS BIENNALE

 

Nayia Yiakoumaki joins the Athens Biennale as a new partner at a phase when the ten year-old successful Biennale strengthens its global reach and outlook.

 

In the key role as Director of Research and International Networks, she will be working closely with founding director Poka-Yio, to help deliver and curate a broad programme of exhibitions and public events whilst working strategically on the internal structure of the Athens Biennale organisation.

 

Nayia Yiakoumaki said: "I feel privileged to be joining the Athens Biennale whose activity I have followed closely and I look forward to contribute to its future success as a leading international organization for debate and presentation of contemporary art".

 

Whilst accepting the new role at the Athens Biennale, Nayia Yiakoumaki remains committed to her work at the Whitechapel Gallery.

 

Short Bio

 

Nayia Yiakoumaki is a curator and artist with substantial experience in the field. She has lectured extensively in universities in the UK and abroad since 1991 on the subject of Curating and Visual Arts.

 

Since 2005 she is curator at the Whitechapel Gallery in London where she developed and established an innovative programme of exhibitions related to the use of archives as a curatorial resource. This programme has attracted international attention from professional peers and has been running for almost a decade.

 

Nayia Yiakoumaki devises NEON Curatorial Exchange & Award, an initiative funded by NEON organization and delivered by the Whitechapel Gallery, which fosters professional relationships for emerging curators.

 

Nayia Yiakoumaki has conceived a number of successful exhibitions and commissions, including John Latham: Anarchive (2010), This is Tomorrow (2011), Rothko in Britain (2012), Aspen Magazine: 1965-1971 (2012), Black Eyes & Lemonade: Curating Popular Art (2013), Supporting Artists: ACME's first decade (2013-2014), Stephen Willats: Concerning Our Present Way of Living (2014) and most recently Intellectual Barbarians: The Kibbo Kift Kindred (2015-2016) and Imprint 93 (2016).

Η Νάγια Γιακουμάκη γίνεται το νέο εταιρικό μέλος της Μπιενάλε της Αθήνας, σε μια φάση όπου η δέκα ετών επιτυχημένη Μπιενάλε ενισχύει την διεθνή εμβέλεια και προοπτική της.

 

Στο κύριο ρόλο της, ως Διευθύντρια Έρευνας και Διεθνών Δικτύων, θα συνεργάζεται στενά με τον ιδρυτικό διευθυντή Poka-Yio για να συμβάλει στην επίτευξη ενός ευρέως προγράμματος εκθέσεων και δημόσιων εκδηλώσεων, ενώ θα εργαστεί στρατηγικά στην εσωτερική δομή του οργανισμού η Μπιενάλε της Αθήνας.

 

Η Νάγια Γιακουμάκη δήλωσε "Αισθάνομαι προνομιούχα που συνεργάζομαι με την Μπιενάλε της Αθήνας, την δραστηριότητα της οποίας έχω παρακολουθήσει από κοντά, και ανυπομονώ να συμβάλω στη μελλοντική επιτυχία της ως ένας κορυφαίος διεθνής οργανισμός για την ανάλυση και παρουσίαση της σύγχρονης τέχνης".

 

Ενώ αποδέχεται το νέο ρόλο της στην Μπιενάλε της Αθήνας, η Νάγια Γιακουμάκη παραμένει αφοσιωμένη στο έργο της στην Whitechapel Gallery.

 

Βιογραφικό

 

Η Νάγια Γιακουμάκη είναι επιμελήτρια και καλλιτέχνης με σημαντική εμπειρία στον χώρο. Από το 1991 διδάσκει σε πανεπιστήμια στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο εξωτερικό σε θέματα Επιμέλειας και Εικαστικών Τεχνών.

 

Από το 2005 είναι επιμελήτρια στη Whitechapel Gallery στο Λονδίνο, όπου ανέπτυξε και καθιέρωσε ένα καινοτόμο πρόγραμμα εκθέσεων που σχετίζονται με τη χρήση των αρχείων ως επιμελητικών πόρων. Αυτό το πρόγραμμα έχει προσελκύσει τη διεθνή προσοχή της επαγγελματικής κοινότητας και είναι ενεργό εδώ και μια δεκαετία.

 

Η Νάγια Γιακουμάκη διευθύνει το ΝΕΟΝ Curatorial Exchange & Award, μια πρωτοβουλία που χρηματοδοτείται από τον οργανισμό NEON και οργανώνεται από την Whitechapel Gallery, και η οποία προωθεί επαγγελματικές σχέσεις για ανερχόμενους επιμελητές.

 

Η Νάγια Γιακουμάκη έχει επιμεληθεί μια σειρά από επιτυχημένες εκθέσεις και νέες παραγωγές έργων τέχνης συμπεριλαμβανομένων των John Latham: Anarchive (2010), This is Tomorrow (2011), Rothko in Britain (2012), Aspen Magazine: 1965-1971 (2012), Black Eyes and Lemonade: Curating Popular Art (2013), Supporting Artists: ACME's first decade (2013-2014), Stephen Willats: Concerning Our Present Way of Living (2014) and most recently Intellectual Barbarians: The Kibbo Kift Kindred (2015-2016) and Imprint 93 (2016).